MARLÈNE MOCQUET
Marlène Mocquet has established herself as a major figure in the French contemporary art scene, alongside a generation that has revitalized figurative painting at the start of the 21st century. Her work, often described as dreamlike and fantastical, spans painting, sculpture, drawing, and installation, creating narratives rich in vibrant colors and abundant forms. Her aesthetic, which transcends the boundaries between reality and imagination, is driven by a sophisticated technical mastery that defies the pitfalls of styles and definitions.
There is magic, chemistry, and alchemy in Marlène Mocquet's work. A painter and ceramic sculptor, she blends materials and techniques of her own invention to reflect the mysteries of another dimension. In her finely chiseled microcosms, reminiscent of childhood tales, the material—whether painted, drawn, or sculpted—becomes a sensation. For her, a splash of paint, the slightest drip, becomes the starting point for a true odyssey. From the formless to form, the figures journey through hybridization, wavering between mineral, vegetal, and animal. Colorful juices spread their excess with a voluptuous indulgence, while fruit-like reliefs are sculpted from veils of salt, acid, and other sugars glazed with enamel.
Marlène Mocquet's art asserts itself, above all, as a feast—generous and proliferating. It is in this abundance, and this ambivalence, that the artist unfolds her narratives, which feel both familiar and imbued with an uncanny strangeness. At her banquet, a multitude of mischievous and intriguing beings are invited: ghostly chimeras, anatomically precise birds, the turrets of an enchanted castle, and a wondrous bestiary that hovers between the childlike and the terrifying. We wander through this imaginative world, both fascinated and awed, while everywhere, large round eyes invite us to the incandescence of reverie or reflection.
Numerous museums and institutions have dedicated solo exhibitions to her: the Musée d'Art Contemporain de Lyon (2009), the Musée de l'Abbaye Sainte-Croix (Les Sables d’Olonne, 2012), the Maison des arts de Malakoff (2013), the Musée de la Chasse et de la Nature (Paris, 2017), the Julio Gonzalez Art Center (Arcueil, 2021), the Musée Déchelette (Roanne, 2022), and the GGL Foundation-Hôtel Richer de Belleval (Montpellier, 2024). Featuring paintings, drawings, and ceramic sculptures, these exhibitions often took the form of immersive hybrid installations, where the visitor becomes an active participant in a lived experience.
Her work has joined significant public and private collections, both in France and internationally: the Fonds National d'Art Contemporain (French National Contemporary Art Fund), the Musée d'Art Contemporain de Lyon, the Pinault Collection, the Salomon Foundation, the Lafayette Anticipations Foundation, the Musée de Sèvres, the Musée de la Chasse et de la Nature, the JP Morgan Foundation, the Renault Foundation, and the Musée de l’Abbaye Sainte-Croix, among others.
Marlène Mocquet was born in 1979 in Maisons-Alfort. She graduated with honors from the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris in 2006. From 2011 to 2017, she was an artist-in-residence at the Cité de la Céramique de Sèvres. She lives and works in Pantin.
Marlène Mocquet s’est imposée comme une référence majeure de la scène artistique contemporaine française aux côtés d’une génération ayant renouvelé la peinture figurative du début du XXIe siècle. Son œuvre, souvent décrite comme onirique et fantastique, traverse la peinture, la sculpture, le dessin et l’installation pour inventer des récits d’une vitalité de couleurs et de formes foisonnantes. Son esthétique, qui transcende les frontières du réel et de l’imaginaire, est portée par une dextérité technique sophistiquée qui déjoue les écueils des styles et des définitions.
Il y a de la magie, de la chimie et de l’alchimie dans le travail de Marlène Mocquet. Peintre et sculpteure céramiste, elle mixe les matières et les techniques qu’elle invente de toute pièce pour faire miroiter les énigmes d’une autre dimension. Dans ses microcosmes finement ciselés évocateurs des contes de notre enfance, la matière, peinte, dessinée ou sculptée, se fait sensation. Chez elle, une tache de peinture, la moindre coulure, devient le point de départ d’une véritable odyssée. De l’informe à la forme, les figures cheminent dans l’hybridation, hésitant entre minéral, végétal et animal. Des sucs colorés étalent leurs excès avec une volupté gourmande, des reliefs de fruits sont sculptés dans les écharpes de sels, acides, et autre sucres glacés par l’émail.
L’art de Marlène Mocquet s’affirme avant tout comme un festin, généreux et proliférant. C’est dans cette abondance, et dans cette ambivalence, que l’artiste déploie ses récits qui nous semblent familiers et porteurs en même temps d’une inquiétante étrangeté. A son banquet sont convoqués une multitude d’êtres facétieux et intrigants : des chimères fantomatiques, des oiseaux d’une précision anatomique, les tourelles d’un château enchanté, et tout un bestiaire merveilleux qui hésite entre l’enfantin et le terrifiant. Nous cheminons au fil de cet imaginaire, fascinés et émerveillés, tandis que partout de grands yeux ronds invitent à l’incandescence d’une rêverie ou d’une réflexion.
De nombreux musées et institutions lui ont consacré des expositions personnelles : le Musée d'Art Contemporain de Lyon (2009), le Musée de l'Abbaye Sainte-Croix (Les Sables d’Olonne, 2012), la Maison des arts de Malakoff (2013), le Musée de la Chasse et de la Nature (Paris, 2017), le centre d’art Julio Gonzalez (Arcueil, 2021), le Musée Déchelette (Roanne, 2022), la Fondation GGL-Hôtel Richer de Belleval (Montpellier, 2024). Peintures, dessins, sculptures en céramique, ces expositions ont souvent pris la forme d’installations hybrides immersives où le visiteur devient acteur d’une expérience à vivre.
Son œuvre a rejoint d'importantes collections publiques et privées, françaises et internationales : le Fonds national d'art contemporain, le Musée d'Art Contemporain de Lyon, la Collection Pinault, la Fondation Salomon, la Fondation Lafayette Anticipations, le Musée de Sèvres, le Musée de la Chasse et de la Nature, la Fondation JP Morgan, la Fondation Renault, le Musée de l’Abbaye Sainte-Croix, notamment.
Marlène Mocquet est née en 1979 à Maisons-Alfort. Elle est diplômée avec les félicitations du jury de l’École nationale supérieure des Beaux-Arts de Paris en 2006. En 2011-2017, elle est artiste résidente à la Cité de la Céramique de Sèvres. Elle vit et travaille à Pantin.