Faye Toogood
Faye Toogood has emerged as one of the most prominent women in contemporary design. A true multidisciplinary artist with a background in art history, she works across a diverse range of disciplines, from sculpture to furniture and fashion. “Whether you are a fashion designer, a furniture designer, or an interior designer, the materials you can get your hands on are essential,” she says.
Born in the UK in 1977, Faye Toogood graduated with a BA in the History of Art from Bristol University in 1998. A long-standing editor at the cult magazine World of Interiors, she established Studio Toogood in 2008. Her career is defined by the ‘Assemblages’ collections, each of which creates a cohesive world of interconnected ideas, forms, and materials.
An admirer of minimalist sculpture, British Modernists, and Italian designers from the 1950s to the 1970s, Toogood explores the relationships between simple forms to create objects. She often reinterprets and reinvents classical tropes and references from art history by introducing a new aesthetic. Since the creation of her iconic Roly-Poly chair in 2014, she has been considered among the leading form-makers of the 21st century.
Her work has joined the permanent collections of major institutions worldwide, including the Philadelphia Museum of Art, the Dallas Museum of Art, the High Museum of Art in Atlanta, the Corning Museum of Glass in New York, the National Gallery of Victoria in Melbourne, and the Fabergé Museum in St. Petersburg.
Designed for Galerie BSL, the ‘Caged Elements’ collection features a coffee table, a floor lamp, and a throne-like seat. In this series, Faye Toogood's signature aesthetic—rooted in clean, primary forms—takes center stage, highlighted by the interplay of colors and the juxtaposition of authentic materials such as English walnut, steel mesh, and hard stones from Great Britain and Italy. Fundamental shapes like the square, sphere, and cylinder serve as the building blocks of her vocabulary, combining effortlessly into geometric compositions that balance conceptual minimalism with functionality. Her work is imbued with a dynamic tension—between solid and void, positive and negative, masculine and feminine—that embodies a sophisticated vision defined by restraint and elegance.
Faye Toogood s’est imposée comme l’une des femmes les plus influentes du design contemporain. Véritable artiste multidisciplinaire avec une formation en histoire de l’art, elle travaille dans un large éventail de disciplines, de la sculpture au mobilier et à la mode. « Que vous soyez designer de mode, designer de mobilier ou architecte d’intérieur, les matériaux dont vous disposez sont essentiels », affirme-t-elle.
Née au Royaume-Uni en 1977, Faye Toogood a obtenu une licence en histoire de l’art à l’Université de Bristol en 1998. Rédactrice de longue date au sein du magazine culte World of Interiors, elle a fondé Studio Toogood en 2008. Sa carrière est marquée par les collections ‘Assemblages’, chacune d’elles créant un univers cohérent d’idées, de formes et de matériaux interconnectés.
Admiratrice de la sculpture minimaliste, des Modernistes britanniques et des designers italiens des années 1950 aux années 1970, Faye Toogood explore les relations entre des formes simples pour concevoir des objets. Elle réinterprète et réinvente souvent des thèmes classiques et des références issues de l’histoire de l’art, introduisant ainsi une esthétique nouvelle. Depuis la création de son fauteuil emblématique Roly-Poly en 2014, elle est reconnue comme l’une des grandes créatrices de formes du 21ème siècle.
Ses œuvres ont rejoint les collections permanentes de grandes institutions à travers le monde, notamment le Philadelphia Museum of Art, le Dallas Museum of Art, le High Museum of Art à Atlanta, le Corning Museum of Glass à New York, la National Gallery of Victoria à Melbourne et le Musée Fabergé à Saint-Pétersbourg.
Conçue pour la Galerie BSL, la collection ‘Cages Elements’ se compose d’une table basse, d’un lampadaire et d’un siège à l’allure de trône. Dans cette série, l’esthétique signature de Faye Toogood—ancrée dans des formes primaires épurées—s’impose avec force, mise en valeur par le jeu des couleurs et le contraste entre des matériaux authentiques tels que le noyer anglais, le grillage en acier et les pierres dures en provenance de Grande-Bretagne et d’Italie. Des formes fondamentales comme le carré, la sphère et le cylindre constituent les bases de son vocabulaire, s’assemblant avec fluidité en compositions géométriques qui allient minimalisme conceptuel et fonctionnalité. Son travail est traversé par une tension dynamique—entre plein et vide, positif et négatif, masculin et féminin—qui incarne une vision sophistiquée, marquée par la retenue et l’élégance.